HISTÓRIA LIETANIA V PREŠOVE

Dosiahnuté výsledky za uplynulé obdobie

Rok 1935

p. Vlček ako 1. prešovčan získal pilotný preukaz v Masarykovej leteckej lige v rámci akcie 1000 pilotov

Rok 1938

Do Prešova boli v novembri dopravené kĺzáky Skaut Standard a neskôr Zlín V, SG 38 a Wrona bis

Rok 1939

1.9. bola zriadená vojenská kuriérska služba na trase Vajnory-Spišská Nová Ves-Prešov pilotom rtk. let. Čechom na Š 328

Pre PVO mesta bola premiestnená letka 45 zo Sišskej Novej Vsi a Ražňan na letisko Išľa pri Prešove s 3 Avia B-534 s pilotmi rtk. let Hanovcom, des. Žiaranom a des. Jaloviarom

Rok 1941

V júni bola premiestnená Pozorovacia letka 3 z Nitry na poľné letisko Nižná Šebastová pri Prešove s lietadlami Š 328

Na cvičisku Malý Šariš pri Prešove sa uskutočnil výcvik 34 žiakov kĺzákov so štartami s napnutým lanom a učiteľom Pramníkom (skúšky A, B)

Rok 1942

Lietanie na Delni pri Prešove

Rok 1943

Lietanie na Lysej stráži pri Gregorovciach

Rok 1944

Dopravený kĺzák Grunau Baby II b vlečným lietadlom E 39 a preškolenie pilotov na aerovleky

Rok 1945

V decembri bolo ustanovujúce zhromaždenie odbočky SNA a zvolenie 1. predsedu plk. Horáka

Rok 1946

Vybudovanie vycvikového strediska bezmotorového lietania na Lysej stráži s koľajnicovým výťahom pre klzáky

Skúšky pilotov motorových turistických lietadiel na L 4 Piper Cub pp. Krenický a Macej

Rok 1947

Uskutočnil sa 1. letecký deň

Získanie 1. strieborného „C“ p. Macejom v termickom lete 6°11'

Rok 1948

Doposiaľ neprekonaný termický let p. Krenického v čase 10°12'

Lietanie za navijakom Stratílek v Nižnej Šebastovej

Rok 1949

V septembri začal parašutistický výcvik na padákoch VJ 1 z lietadla DC 3 s inštruktorkou p. Pastoriovou

Bola zriadená dopravná linka ČSA Praha - Prešov

Rok 1953

p. Majoroš lietal skupinovú akrobaciu na kĺzáku Luňak s pp. Maňkom a Kenderom

pp. Krehenbil, Majoroš a Macej lietali skupinovú akrobaciu na motorových lietadlach

p. Bilich v termickom lete dosiahol prevýšenie 4800 m

Rok 1956

p. Hrebeňár uskutočnil prelet v dĺžke 373 km

p. Markovič po 2. mieste na Majstrovstvách ČSR v bezmotorovom lietaní sa stal členom reprezentácie

Rok 1958

Bola postavená 34 m vysoká padáková veža v Kolmanovej záhrade

Rok 1959

p. Markovič získal zlaté „C“ s tromi diamantami

Rok 1961

24.9. vytvorili pp. Platko, Olenočin a Rýdzik ( z Košíc ) na popradskom letisku svetový rekord v triede G II d výkonom 7,62 m pri skupinovom zoskoku v noci z výšky 2000 m

Rok 1963

Začal výcvik pilotov vrtuľníkov HC 102 s inštruktorom p. Kronom

Rok 1970

p. Ladislav Platko získal titul Zaslúžilý majster športu

Rok 1973

Na 1. Majstrovstvách Slovenska v parašutistickom viacboji zvíťazili družstvo v zložení pp. Gabáni, Čurma a Staško

Rok 1974

p. Gabáni sa stal absolútnym majstrom Slovenska v klasických parašutustických disciplínach

Rok 1976

V Gliwiciach družstvo v zložení p.Gabáni, Platko a Podracký sa umiestnilo na 2. mieste a v Burgase p.Gabáni skončil na 3. mieste. P. Podracký zvíťazil v zoskoku na presnosť pristátia do mora

Rok 1979

p. Krajňáková bola členkou družstva majstrov sveta v parašutizme žien

Rok 1983

Bol postavený nový areál Aeroklubu s hangárom a prevádzkovými budovami

Rok 1984

p. Markovič získal najvyššie ocenenie FAI diplom Paula Tiesandiera

p. Platko získal ocenenie Gold Wings

Rok 1989

p. Beluško vo vlnovom lietaní dosiahol prevýšenie 5300 m

Rok 1995

Na parašutistickej súťaži CASSOVIA v Košiciach obsadili P. Platko a M. Kocik 2. miesto v družstvách

Rok 1996

Z dôvodu komplikovaných vzťahov s nedávno vzniknutou vojenskou leteckou základňou je fungovanie aeroklubu značne oklieštené, aeroklub s prestávkami až do roku 2002 pôsobí v Ražňanoch a Košiciach

Na parašutistickej súťaži CASSOVIA v Košiciach obsadili P. Platko a M. Kocik 2. miesto v družstvách

Rok 1997

Na Majstrovstvách SR dvojsedadlových vetroňov v Trnave získala posádka Sobek st., Sobek ml. titul majstrov SR a posádka Beluško, Čížová získala 2. miesto

Rok 1998

Na Majstrovstvách SR dvojsedadlových vetroňov v Trnave získala posádka Beluško, Maričák titul majstrov SR a Jozef Sobek obsadil 2. miesto

Reprezentatmi Slovenska sa stali p. Tupta v motorovej akrobacii, p. Platko v parašutizme a p. J. Sobek v bezmotorovom lietaní juniorov

Rok 1999

Na Majstrovstvách SR dvojsedadlových vetroňov v Trnave získala posádka Beluško, Maričák titul majstrov SR

Rok 2000

Na Majstrovstvách SR dvojsedadlových vetroňov v Trnave získala posádka Beluško, Maričák 2. miesto

Rok 2001

Na parašutistickej súťaži CASSOVIA v Košiciach obsadil M. Kocik 1. miesto v jednotlivcoch

Rok 2002

Na Majstrovstvách SR dvojsedadlových vetroňov v Trnave získala posádka Beluško, Ščambura 3. miesto

Na parašutistickej súťaži CASSOVIA v Košiciach obsadili M. Ilkovič a M. Kocik 3. miesto v družstvách

Rok 2003

Začala sa rekonštrukcia vnútorných priestorov aeroklubu

Na parašutistickej súťaži CASSOVIA v Košiciach obsadil M. Kocik 3. miesto v jednotlivcoch

Rok 2004

Vznik skupiny – trojky na vetroňoch L-13 Blaník, ktorá pôsobila až do roku 2010. Skupina vzlietala v trojvleku za Z-137 – pilot p. Tarasovič, neskôr skupinovo dvojvlekom za L-60 – pilot p. Markovič, a sólo vlekom za Z-226 – pilot p. Szidor. V skupine sa postupne vystriedali piloti: Sobek st., Gaľa, Rohaľ, Beluško, Toman, Rösner<./p>

Na parašutistickej súťaži CASSOVIA v Košiciach obsadil M. Ilkovič a A. Komanický 2. miesto v družstvách a A. Komanický 2. miesto v jednotlivcoch

Rok 2005

Do aeroklubu pribudol vetroň Cirrus standard OM-1176, ktorý umožnil skvalitnenie výkonného športového lietania

Rok 2006

Aeroklub Prešov zorganizoval 1. ročník medzinárodnej parašutistickej súťaže „Memoriál z.m.š. Ladislava Platka“, ktorá sa bez prerušenia organizuje dodnes

Rok 2007

Na parašutistickej súťaži CASSOVIA v Košiciach obsadil A. Komanický 3. miesto v jednotlivcoch

Na plachtárskej súťaži Memoriál A. Makarenka v Partizánskom získala posádka Beluško st., Kažimír 2. miesto v kategórii dvojsedadloviek

Rok 2009

Na plachtárskej súťaži Memoriál A. Makarenka v Partizánskom získal p. Štempeľ 2. miesto v kategórii kombi, posádka Beluško st., Beluško ml. 2. miesto v kategórii Blaník

Rok 2010

Na plachtárskej súťaži Memoriál A. Makarenka v Partizánskom získala posádka Toman, Pavlinský 2. miesto v kategórii Blaník

Rok 2012

Na plachtárskej súťaži Memoriál A. Makarenka v Partizánskom získal p. Štempeľ 3. miesto v kategórii klub

Rok 2013

Z ďalekého francúzskeho Rouen bol do aeroklubu dopravený zakúpený dvojmiestny laminátový vetroň C-201 B Marianne, OM-3737, pôvodne F-CGTR

Rok 2014

Z dôvodu nevyjasneného nájomného vzťahu s MO SR aeroklub od mesiaca august až do konca roka 2015 pôsobí v Ražňanoch

Rok 2016

Na Plachtárskych majstrovstvách SR v Partizánskom obsadil p. Sobek st. 3. miesto

Rok 2017

Na Plachtárskych majstrovstvách SR v Partizánskom obsadil p. Sobek st. 3. miesto a získal nomináciu na majstrovstvá sveta v roku 2018 v Poľsku

Na parašutistickej súťaži CASSOVIA v Košiciach obsadil A. Komanický 3. miesto v jednotlivcoch

Uskutočnil sa prvý ročník memoriálu pplk. Mgr. Radoslava Lacka v presnosti pristátia

Rok 2018

Na plachtárskej súťaži Šariš cup gliding získal p. Jozef Sobek 2. miesto

Na parašutistickej súťaži PARA-BOWLING v Spišskej Novej Vsi obsadil A. Komanický 1. miesto v jednotlivcoch

Z Holandska bol do aeroklubu zakúpený druhý vetroň Cirrus Standard, OM-0702, pôvodne D-0702

Základné údaje

Názov letiska: PREŠOV

ICAO: LZPW

Typ letiska: Vojenské neverejné letisko s civilnou prevádzkou len Aeroklubu Prešov

Umiestnenie GEO

7 km NE Prešov

Vzťažný bod ARP (WGS84)

N 49°01'36", E 21°18'18"

Nadmorská výška ELEV

314,55 m / 1032 ft

Magnetická deklinácia

4°E 2011

Dráhový systém RWY

05 / 23

Presný smer MAG

054° / 234°

Dlžka a povrch

800 x 40 m tráva

Únosnosť

5700 kg / 0,7 Mpa

Prevádzková doba

MTWR H24, Aeroklub HO

Služby

Opravy O/R LTD

Palivo

Avgas 100, Natural 95

Olej

Aeroshell 100, 100W a M8AD

Komunikačná frekvencia - Veža

135,500 MHz - MTWR

Komunikačná frekvencia - Prevádzka

135,500 MHz - INFO

Pravidlá prevádzky

Letom GAT je vstup do LZR315 MCTR PREŠOV povolený len so súhlasom stanovišťa MILITARY PREŠOV TWR. Súhlas musí byť získaný minimálne 3 minúty vopred. Plochu vojenského letiska Prešov je možné použiť iba na základe súhlasu vydaného prevádzkovateľom vojenského letiska Prešov. Prílet bez spojenia nie je možný.

Prevádzkovatelia

Vrtuľníkové krídlo, 080 06 Prešov
kontakt: +421 960 112 233, MTWR +421 960 527 119

SNA Aeroklub Prešov, Vranovská 72, 080 01 Prešov
kontakt: +421 917 565 988, info@aeroklubpresov.sk